بهداشت و زيبايي بهداشت و زيبايي .

بهداشت و زيبايي

رشد سالم با آهن: بهترين منابع آهن براي تقويت انرژي و سلامت كودكان

آهن يكي از عناصر موجود در بدن است كه نقش بسيار حياتي در رشد و توسعه سالم كودكان دارد. كودكان در مراحل رشد خود نياز به مقدار مناسبي آهن دارند تا انرژي لازم براي رشد فيزيكي و توسعه عقلاني خود را تأمين كنند. اين مقاله به بررسي بهترين منابع آهن براي كودكان و نكاتي كه والدين براي تقويت انرژي و سلامتي فرزندان خود بايد رعايت كنند، مي‌پردازد.

https://www.cdc.gov/nutrition/infantandtoddlernutrition/vitamins-minerals/iron.html 

اهميت آهن در رشد كودكان:

آهن يكي از اجزاء مهم خون است و در ساخت هموگلوبين كه نقش حمل اكسيژن از ريه‌ها به ساير اندام‌ها را دارد، سهم بسزايي دارد. كودكان در دوران رشد به مقدار بيشتري آهن نياز دارند تا اجسام شان رشد كند و عملكرد سلول‌ها به خوبي ادامه پيدا كند. كمبود آهن در اين دوران مي‌تواند منجر به فقر خون، كاهش توجه، كاهش مقاومت به عفونت‌ها و حتي اختلالات رشدي شود.

منابع غني آهن:

الف. گوشت قرمز:

گوشت قرمز يكي از بهترين منابع آهن حاوي هموئوگلوبين است كه به طور موثر در جذب آهن به كودكان كمك مي‌كند. مرغ، گوشت گاو و گوشت گوسفند از جمله منابع غني اين عنصر مي‌باشند.

https://bestkid.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86/%d8%aa%d8%ba%d8%b0%db%8c%d9%87-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9/%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%d8%a2%d9%87%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86.html 

ب. ماهي و دريازيان:

ماهي و دريازيان نيز منابع مهمي از آهن هستند. خصوصاً ماهي‌هاي چرب مانند ماهي ماكرل و سرداب‌ها كه حاوي اسيدهاي چرب امگا-3 نيز هستند.

ج. حبوبات و لپه:

حبوبات نيز در ليست منابع غني آهن قرار دارند. عدس، نخود، و لوبيا از جمله حبوباتي هستند كه به عنوان يك منبع مهم آهن براي كودكان مطرح مي‌شوند. لپه نيز حاوي مقدار زيادي آهن و فيبر مفيد است.

د. غلات و محصولات آردي:

غلات كامل و محصولات آردي نيز منابع خوبي از آهن هستند. نان كامل، آرد جو و آرد گندم تقويت‌كننده خوبي براي سيستم گوارشي كودكان مي‌باشند.

نكات و راهنمايي‌ها:

الف. مصرف ويتامين C:

مصرف همزمان غذاهاي حاوي ويتامين C با غذاهاي حاوي آهن، جذب آهن را افزايش مي‌دهد. ميوه‌هايي نظير پرتقال، توت فرنگي و ترشي‌هاي گياهي به عنوان منابع ويتامين C مي‌توانند مفيد باشند.

ب. اجتناب از مواد معدني مختلف:

مصرف همزمان آهن با مواد معدني مختلف مانند كلسيم و روي ممكن است جذب آهن را مختلف كند. بنابراين، در صورت مصرف مكمل‌هاي غذايي، به تركيب صحيح اين مواد معدني توجه كنيد.

ج. بازه‌هاي مصرف:

مقدار مصرف آهن براساس نيازهاي سني متغير است. والدين بايد با پزشك كودكان خود در مورد نيازهاي اختصاصي آهن بر اساس سن و وضعيت سلامت مشاوره كنند.

 

آهن با تأثير بسيار زيادي بر رشد و سلامتي كودكان دارد. با توجه به اهميت آهن در ارتقاء سلامتي، والدين بايد با ارائه منابع غني از آهن به رژيم غذايي فرزندان خود، آن‌ها را در راهي سالم به سوي رشد و توسعه هدايت كنند. همچنين، مشاوره با پزشك و تغذيه‌شناس مي‌تواند در تعيين نيازهاي آهني مختلف بر اساس شرايط افراد مفيد واقع شود.

https://fitclub.ir/blog/iron-for-childrens-health/ 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۱:۲۳ توسط:بهنوش موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :